Safe and smart shipping: veilige scheepvaart

Digitale en autonome schepen worden steeds belangrijker voor een veilige en duurzame scheepvaart, want het aantal schepen stijgt.

 

Aan de ene kant komt dat door een toename aan wereldwijde goederenstromen over zee. Aan de andere kant omdat goederentransport van de weg naar de rivieren wordt verplaatst. Hierdoor wordt de verkeersdrukte op onze wegen aangepakt en wordt de uitstoot relatief gezien beperkt.

 

Tegelijkertijd blijft het aantal gekwalificeerde schippers achter. Dat betekent dat in de toekomst meer schepen met minder mensen moeten worden bestuurd. Dit kan alleen dan veilig gebeuren als er gebruik gemaakt wordt van vergaande digitalisering en automatisering. Hierdoor wordt de “operator error” verminderd waardoor het aantal incidenten afneemt. Ook draagt digitalisering bij aan efficiënter varen waardoor het energieverbruik omlaag gaat en kosten worden bespaard.

 

Beoogd effect

Het beoogde effect van dit deelprogramma is om bij een toenemende zeescheepvaart en binnenvaart en toenemende ruimtelijke ontwikkelingen op de Noordzee, in de havens en op de binnenwateren het veiligheidsniveau minimaal op hetzelfde niveau te handhaven en waar mogelijk te verbeteren. Door toepassing van smart en digitale technieken op bemande schepen en onbemande systemen worden taken op zee en binnenwateren efficiënter, duurzamer en veiliger uitgevoerd.

 

Beoogde resultaten

  • Aanvaringsrisico’s en effectanalyses schepen onderling en schepen versus vaste constructies zijn onderzocht, in het bijzonder op de Noordzee. Dit vormt een basis voor regelgeving en voor technische en operationele maatregelen die de veiligheid moeten waarborgen.

 

  • Een aanpak voor het voorkomen van aanvaringen en aan de grond lopen in beperkt vaarwater is ontwikkeld, op basis van een verbeterd digitaal omgevingsbeeld en data communicatie tussen wal en scheepvaart.

 

  • Methoden voor meting en beperking fysieke belastingen in zeegang op mens, schip en lading zijn ontwikkeld. Dit omvat methoden voor monitoring van de conditie van de lading.

 

  • Analyses ter onderbouwing van regelgeving voor toepassen autonome technologie zijn gedaan. Dit omvat de optimalisatie van mens-machine interactie t.b.v. shore control centres voor de individuele schepen en de scheepvaart.

 

  • Onbemande drones worden steeds vaker toegepast voor autonome operaties op en onder water, zoals monitoring. Er is behoefte aan demonstraties van de mogelijkheden en toepassing van autonome technologie.

 

  • Methoden voor aantonen systeemveiligheid met gereduceerde bemanning op basis van autonome technologie zijn getest. Deze technologie wordt gedemonstreerd op een zeegaand- en een binnenvaartschip

 

  • Harmonisatie van data-uitwisseling is een voorwaarde voor het doorvoeren van digitale oplossingen. Standaarden voor uitwisseling data en informatie worden ontwikkeld en beschikbaar gesteld.

 

Nederlands Forum Smart Shipping (SMASH!)

Om de digitalisering en automatisering van de scheepvaart een extra impuls te geven is het Nederlands Forum Smart Shipping, SMASH!, opgericht. Binnen dit forum werkt het TKI Maritiem nauw samen met ketenpartners om smart shipping in Nederland op de kaart te zetten. SMASH! biedt een centraal aanspreekpunt, werkt aan een gezamenlijke roadmap en kennisagenda en initieert projecten.

 

Bekijk de SMASH! Roadmap