Vergroenen van de Noordzee – groen varen voor offshore wind

Doelstelling

 

Het icoonproject “Vergroenen van de Noordzee – groen varen voor offshore wind” van de Topsector Water & Maritime is gericht op het vergroenen van vaartuigen die worden gebruikt voor het onderhoud van windmolenparken op de Noordzee, de zogenaamde Crew Transfer Vessels (CTVs).

 

Door deze schepen te voorzien van waterstofopslagtanks en waterstofaandrijving kunnen ze hun diensten verrichten zonder het milieu te belasten. Het eerste waterstof aangedreven offshore schip, de in Nederland gebouwde Hydrocat48, bespaart 80% CO2-emissies vergeleken met een identiek fossiel aangedreven schip.

 

Lokale waterstofproductie voor CTVs en sluiten van de keten

 

Door opschaling van de windmolenparken op de Noordzee zal de vraag naar onderhoudsactiviteiten in de parken sterk toenemen, en daarmee het aantal te vervoeren onderhoudstechnici. Voor de havens betekent dit dat ze over voldoende logistieke voorzieningen moeten beschikken zoals een waterstofbunkerstation om de CTVs te bevoorraden. Momenteel zijn er geen waterstofbunkerstations in de havens beschikbaar. De benodigde waterstof wordt per tankauto aangevoerd, maar dit is technisch ingewikkeld en oneconomisch in relatie tot de waterstofbehoefte per schip. Daarom wordt er gekeken naar lokale productie, gebruikmakend van energie opgewekt door windparken op zee. Dit biedt kansen voor innovatieve bedrijven die bijvoorbeeld aan elektrolysers werken of nieuwe producten en diensten maken met waterstof.

 

Het projectonderzoek naar de technische-, organisatorische- en economische inrichting en haalbaarheid van de gesloten waterstofketen is de primaire scope van dit project. De uitkomsten hiervan zullen de basis vormen voor de business case en het projectplan voor de daadwerkelijke realisatie van het waterstofproductie- en bunkerstation in IJmuiden (fase 2).

 

Bijdrage aan concurrentievermogen

 

De resultaten van dit project worden gebruikt in diverse branding campagnes om de innovatieve oplossingen van Nederlandse bedrijven internationaal onder de aandacht te brengen. Dat draagt bij aan het concurrentievermogen van Nederlandse bedrijven op het internationale speelveld.